دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کننده دوره‌ های mba ،dba postdba و کوتاه مدت
دانشگاه علامه طباطبائی برگزار کننده دوره‌ های mba ،dba postdba و کوتاه مدت

چگونه یک نام تجاری بسازیم!؟

ابتدا باید به این تعریف بپردازیم که برند یا نام تجاری چیست؟ برند یا نام تجاری ادراک، دانش و برداشتی است که فرد از یک شرکت، محصولات، خدمات و تجربه کلی خود دارد. این برداشت ها از طریق توصیفی که بیان می کنید، چشم انداز، ارزش ها، محصولات و همچنین خدماتی که ارائه می دهید ایجاد می شوند.

ایجاد یک برند نیازمند تعریف و انتقال پیام برند شما درکانال‌هایی است که مشتری شما با آنها تعامل خواهد کرد. در هنگام ایجاد نام تجاری؛ تحقیقات، تبادل اندیشه ها، نگرش و داده های زیادی مورد نیاز است.

برای توسعه یک نام تجاری موفق ، باید مراحل زیر را انجام دهید:

نام تجاری خود را بشناسید.

شناختن نام تجاری به شما کمک می کند تا مشخص کنید برند شما متعلق به چه بازاری است، چه مشتریانی را باید هدف قرار دهید و چگونه برند خود را از رقبا متمایز کنید. اگر نمی دانید چه کسی یا چه برندی هستید، مشتری های شما چگونه می‌خواهند چنین چیزی را بدانند؟ سوالات زیر را از خود بپرسید تا اطمینان حاصل کنید که در مورد آنچه می خواهید بسازید شناخت دارید. سوالات به شرح زیر است:

برند شما کیست؟

چه کاری انجام می دهید؟

برای چه کسی این کار را انجام می دهید؟

چرا آن را انجام می دهید؟

چگونه آن را انجام می دهید؟

اگر می توانید به این چند سوال پاسخ دهید، در مسیر درست خود هستید.

مشتری و بازار خود را بشناسید

شما نمی توانید یک برند تجاری بسازید بدون اینکه بدانید محصول یا خدمات خود را برای چه کسانی ایجاد می کنید. تحقیقات و داده‌های زیادی لازم است تا مشخص شود نام تجاری شما در کجای بازار قرار می‌گیرد و باید کدام مشتری را مورد هدف قرار دهید. این تحقیق بینشی برای شما درباره نیازها، خواسته ها و ترجیحات مشتری شما فراهم می کند تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که پیام برند شما در آنها طنین انداز است و خدمات یا محصول شما نیازهای آنها را برآورده می سازد. مشتریان شما باید نقطه عطف برند شما باشند زیرا آنها تعیین کننده موفقیت شما هستند.

رقبای خود را بشناسید.

از طریق تحقیق در مورد بازار خود و جایگاه برند خود، باید با برندهای دیگری در همان بازار روبرو شوید. آنها اغلب اهداف و ایده های مشابه شما و یا حتی ممکن است محصولات یا خدمات مشابهی را داشته باشند. مهم است که این رقبا را مورد تحقیق و تجزیه و تحلیل قرار دهید تا مطمئن شوید که از شما جلوتر نیستند.

بدانید چه می‌فروشند، چگونه می‌فروشند و به چه کسانی می‌فروشند تا مطمئن شوید که همیشه یک قدم از آنها جلوتر هستید.

بدانید برند شما چه می کند

مهم است که بدانید دقیقاً نام تجاری شما برای مصرف‌کنندگان و بازار چه کاری انجام می‌دهد. هدف از این کار داشتن شفافیت مطلق برند شماست. به این فکر کنید که برند شما چه ویژگی‌هایی دارد، برند شما چه چیزی را مشخص می‌کند و اگر مشتری نام تجاری شما را انتخاب کند برای او چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

از نام تجاری خود توصیف دقیقی داشته باشید

شناختن و توانایی برقراری ارتباط برندتان با دیگران بسیار مهم است. این امر شامل موارد زیر است:

چرا خواستید که نام تجاری داشته باشید؟

برای چه کسی آن را ایجاد کرده‌اید؟

چه انگیزه‌ای باعث این کار شده است؟

چرا این برند را برای مشتریان خود ایجاد کرده‌اید؟

دیدگاه برند شما چیست؟

اینکه بتوانید شاخصه‌های برند خود را به زبان خود با تسلط کافی بگویید بی نظیر است و به دیگران این امکان را می دهد که بیشتر با برند شما ارتباط برقرار کنند. مردم دیگران را از طریق احساس، و نه تفکر، درک می کنند. اگر مشتریان بتوانند توصیف شما و علاقه‌ای را که نسبت به برند خود دارید احساس کنند، بیشتر با آن ارتباط برقرار می کنند. کلماتی ایجاد کنید که اعمال، افکار و احساسات مشتری را تحریک کند. به چیزی که می گویید باور داشته باشید.

جایگاه برند خود را بشناسید

جایگاه برند فضایی است که شما در ذهن مصرف‌کننده خود اشغال می‌کنید. این مورد نسبت به رقبا ارزیابی می‌شود و به این بستگی دارد که آیا مصرف‌کننده فکر می‌کند برند شما نیازهای آنها را بهتر برآورده می کند یا خیر. برای داشتن موقعیت تجاری موثر، باید تحقیقات و تجزیه و تحلیل گسترده رقابتی ، تحقیقات مربوط به مصرف‌کننده و ارزیابی اینکه برند شما در کجای بازار قرار دارد را انجام دهید. موقعیت تجاری برند شما مشخص می کند شما چه می‌گویید، در کجا آن را می گویید ، چگونه آن را می گویید و به چه کسی می‌گویید. جایگاه‌یابی شما همچنین بر آنچه تولید می‌کنید و نحوه بازاریابی و فروش خدمات یا محصول شما تأثیر می گذارد.

هدف برند خود را بدانید

هدف یک نام تجاری، دلیل وجود آن است و شامل چیزی است که برند شما بر پایه آن ایجاد شده است. هدف نام تجاری شما بر نحوه مشاهده توسط مشتریان و بازار شما تأثیر می گذارد. این مورد  می تواند نیروی محرکه موفقیت برند شما باشد. یک هدف تجاری به مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که شما چیزی بیش از محصولات و کمپین های تبلیغاتی خود هستید، شما یک هدف دارید و فقط قصد کسب سود ندارید. این روزها مصرف کنندگان فراتر از اینکه محصولات یا خدماتی چه چیزی را به آنها ارائه می دهد، به تأثیر یک برند اهمیت می دهند. آنها می خواهند برندها هدفی داشته باشند که بتوانند به آن متصل شوند.

مزایای برند

مزایای برند شامل  مواردی است که مشتریان شما هنگام استفاده از محصول یا خدمات شما تجربه می‌کنند. مزایای برند می تواند شامل عملکرد محصول یا خدمات، نحوه ایجاد احساس در مشتری و یا تجربیات مصرف‌کنندگان پس از استفاده از محصول یا خدمات شما باشد. شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که مصرف‌کنندگان شما بهترین خدمات و نتایج را بدست می‌آورند. شما می‌خواهید مشتریانتان باور کنند که برند شما بهترین و قابل اعتمادترین است.

هویت برند

ایجاد ارتباط معنادار با مشتریان یک شاخص بسیار کلیدی است. مشتریان می‌خواهند از افراد و نه برندها خرید کنند. آنها می‌خواهند برندها  از ارتباط انسانی برخوردار باشند. این برقراری ارتباط می‌تواند توسط هویت و سبکی که برای برند خود ایجاد می کنید، انجام شود. به برند خود اجازه دهید خصوصیات، عواطف و ویژگی های انسانی را در خود جای دهد.

سبک کلامی برند

سبک کلامی برند شما در بازار نحوه بیان و تجسم شخصیت، ارزش‌ها و اعتقادات شما است. این فقط در مورد نحوه صحبت شما نیست ، بلکه شامل کلماتی که بکار می‌برید و نحوه استفاده از آنها است. سبک کلامی خود را داشته باشید و از آن در همه سیستم و کانال‌های خود استفاده کنید.

نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها(SWOT)

با درک و تعریف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی برند، نام تجاری خود را ارزیابی کنید. تجزیه و تحلیل SWOT به شما امکان می دهد تا عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر برند خود را بررسی کنید. به شما این امکان را می دهد که محیط کسب و کار برند خود را زیر نظر داشته باشید و فرصت های جدید را شناسایی کرده و از آن بهره ببرید.

پیام رسانی برند

اکنون که تمام این مراحل را به پایان رسانده‌اید و درک بهتری از برند، مشتریان و بازار خود دارید، می‌توانید استراتژی انتقال پیام خود را تنظیم کنید. استراتژی پیام رسانی شما می‌تواند برای بخشهای مختلف مشتری، رسانه ها و غیره توسعه یابد. سپس می‌توانید این پیام‌ها را بسازید و توسعه دهید تا کمتر در مورد محصول یا خدمات خود صحبت کنید، اما مهم است بدانید که آنچه را که می گویید، کجا، چگونه و چه زمانی بیان می کنید.

ساختن نام تجاری یک گام اساسی در ایجاد کسب و کار است و هرگز نباید فراموش شود. توسعه یک نام تجاری پایه و اساس تبلیغات و بازاریابی کسب و کار شما را تشکیل می دهد. ترجیح دادن تاکتیک‌های بصری بیشتر مانند رسانه‌های اجتماعی، ویدئو و بازاریابی تأثیرگذار اغلب نادیده گرفته می شود. کارهای زیادی برای ساختن یک برند انجام می‌شود. اگرچه ممکن است اکنون نتیجه آن را مشاهده نکنید ، اما تمام این کارهای دشواری که در برند شما روی آن سرمایه گذاری شده در طولانی مدت نتیجه خواهد داد.

اشتراک گزاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Picture of مرکز آموزش‌های کاربردی دانشگاه علامه طباطبائی

مرکز آموزش‌های کاربردی دانشگاه علامه طباطبائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

محبوبترین

اشتراک گزاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Picture of مرکز آموزش‌های کاربردی دانشگاه علامه طباطبائی

مرکز آموزش‌های کاربردی دانشگاه علامه طباطبائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط